< Back

Esther & Simba

Wie zijn wij?

Mijn naam is Esther en ik werk als orthopedagoog (kinderpsycholoog) binnen de jeugd ggz. Sinds 2 maanden woont onze Golden Retriever puppy Simba bij ons. Hij is in opleiding tot therapiehond bij Stichting Therapiehond Nederland.

Toen hij 5 weken oud was is hij op basis van een gedragstest (door de stichting) gekozen uit een nest van 13. Simba bleek namelijk een hele stabiele, zachte en betrouwbare hond die graag met je knuffelt. Om die reden is hij gekozen en het meest geschikt bevonden om therapiehond te worden.

Simba gaat stage lopen bij een eetstoornissen kliniek voor jongeren. Door zijn aanwezigheid zorgt hij bij cliënten voor ontspanning en helpt hij hen meer in het moment te zijn (uit hun hoofd). Hij geeft ze spel en plezier! En hij brengt geborgenheid met zijn zachte en warme vacht. Hoe mooi is het dat een hond niet oordeelt. Je bent goed zoals je bent en Simba is altijd blij om je te zien. Als de jongeren Simba helpen om vaardigheden aan te leren en het lukt, zal deze succeservaring helpen hun zelfvertrouwen te laten groeien. Het zet jongeren weer in hun kracht. Maar eerst stage lopen en Simba alles laten leren. Na 2 jaar kan hij echt ingezet worden tijdens therapiesessies.

Esther & Simba